Achtdaagse roadtrip – naar het zuiden van Frankrijk

Emanuel is cameraman, Renske is researcher/journalist, en allebei zijn ze gepassioneerd door fotografie. Dat dit garant staat voor fraaie vakantiekiekjes, hoeven we je niet te vertellen.

Wat Emanuel en Renske nog gemeen hebben, is een onweerstaanbare drang om te reizen, het onbekende tegemoet. En die reisgenen proberen ze al vroeg mee te geven met hun dochtertje. Renée was amper 6 weken oud als ze met zijn drietjes gingen kamperen. En op haar één jaar mocht ze al mee naar Zweden, ook met de daktent.

Deze nazomer bracht de reis hen naar het zuiden van Frankrijk. Niet met de tent dit keer, maar een pak comfortabeler, in een gloednieuwe Volkswagen California. Al zou het uiteindelijk toch een reis met hindernissen worden …

Overzicht van de volledige trip in etappes:

Emanuel en Renske wilden met de California op 8 dagen naar de Middellandse Zee rijden en terug. Maar door omstandigheden moesten ze hun etappes een beetje inkorten, en belandden ze in de Ardèche.

Etappe 1: Bertem -> Pagny-la-Ville
Etappe 2: Pagny-la-Ville -> Saint-Martin-d'Ardèche
Etappe 3: Saint-Martin-d'Ardèche -> Ounans
Etappe 4: Ounans -> Bertem

Family time

Etappe 1: Bertem -> Pagny-la-Ville

Door onvoorziene omstandigheden zien we ons genoodzaakt om onze reis iets gezapiger aan te pakken dan gepland, met minder focus op activiteiten en meer op ons gezinnetje.

Het obligate middagdutje

Een 16 maanden oude peuter – en zeker een zieke 16 maanden oude peuter – heeft nood aan een middagslaapje. Via de app park4night zoeken we een geschikte plek, en zo belanden we in het Domaine du Lac in Messancy. Eigenlijk is het gewoon een simpele parkeerplaats, met slechts een tiental plaatsen, maar de rust en de vijver geven de locatie toch een zekere charme. Bovendien is er vlakbij een klein supermarktje. We verduisteren de ramen, zodat de camper een slaapkamer wordt en Renée een tukje kan doen, en installeren ons onder de luifel met zicht op het water.

Valse start

Op 7 september vertrekken we voor onze eerste etappe. Het valt meteen op hoeveel plaats je hebt en hoeveel bagage je kan meenemen. Toch is de California totaal anders dan een logge mobilhome. Je kan flink doorrijden, en door zijn compacte afmetingen kan je overal parkeren en met een gerust gemoed kleine dorpjes binnenrijden.Er is spijtig genoeg ook minder goed nieuws. We zijn amper 10 kilometer ver als blijkt dat Renée niet wil eten en drinken. Het wordt al snel duidelijk: we zitten met een zieke dochter. Even overwegen we om onze reis af te blazen. Met de daktent hadden we zeker rechtsomkeer gemaakt, maar omdat we met een comfortabele camper op pad zijn, en Renée nog altijd goedgezind is, besluiten we om toch door te zetten. Het zal alleen iets minder rock ’n roll zijn dan we voor ogen hadden …

Vallende sterren

De superlieve eigenaars zijn onder de indruk van onze camper, want in al die jaren dat ze de camping uitbaten hebben ze nog nooit een VW California gezien. We worden warm ontvangen en het koppel nodigt ons meteen uit voor een aperitief – pastis, of wat had je gedacht.We eten pasta aan het water en tafelen onder een stralende sterrenhemel nog wat na met een lekker flesje rode wijn. We zien de ene vallende ster na de andere … wat kan het leven mooi zijn. Renée slaapt als een roos en we voelen ons hier echt op ons gemak, dus we besluiten om nog een nachtje te blijven. Wat uiteraard andermaal uitdraait op een aperitieffestijn.

Alleen op de camping

Eigenlijk waren we van plan om te overnachten in recreatiepark Lac de la Tille, bij Dijon, maar omdat dit domein uitzonderlijk gesloten blijkt, moeten we in allerijl op zoek naar een alternatief. En dat zouden we ons geen moment beklagen!De Camping Municipale van Pagny-la-Ville is een rustige, kleinschalige camping naast de Saône. We zijn begin september, dus het seizoen is eigenlijk voorbij, wat betekent dat er zo goed als niemand is, buiten wij en één vaste bewoner.

Coteaux-bourguignons 2018

Als je van wijn houdt, ben je in de Bourgogne aan het juiste adres. Wij zijn alvast gecharmeerd van de Cotes Bourguignons die de campingeigenaars op tafel zetten, al kan dat natuurlijk ook aan de sfeer en het gezelschap liggen …

Mobiele speeltuin

Waarom zou je onderweg stoppen aan een speeltuin? Achter het stuur of in de leefruimte van de California kan een peuter zich geweldig amuseren. Vraag maar aan Renée.

Overschotjes

Als je na het eten nog wat restjes hebt, bewaar die dan in diepvrieszakjes. Blijft lang vers en neemt heel weinig plaats in.

Etappe 2: Pagny-la-Ville -> Saint-Martin-d'Ardèche

We rijden verder naar het zuiden, het zalige najaarszonnetje tegemoet. Au revoir Bourgogne, bonjour Ardèche.

California’s bij de vleet

Onderweg naar het zuiden vinden we via park4night weer een stopplaats voor Renées middagdutje, in Belleville-en-Beaujolais. ’s Avonds komen we aan in camping Huttopia Le Moulin in Saint-Martin-d’Ardèche. In tegenstelling tot onze eerste slaapplaats wemelt het hier van de California’s. We tellen er liefst zeven, die van ons niet meegerekend!We mogen zelf onze staanplaats kiezen, en omdat Renée nog altijd niet helemaal de oude is, gaan we voor een cosy plekje aan de oever van de Ardèche in het rustigste gedeelte van de camping. Ver weg van de campers met kinderen.

Ontwaken met baguettes en croissants

Als we ‘s ochtends wakker worden, zijn de sympathieke campinguitbaters al naar de bakker geweest – ze verontschuldigen zich zelfs omdat de beste bakker van het dorp gesloten is – en liggen de croissants en baguettes al te wachten op ons tafeltje. Er zijn slechtere manieren om te ontwaken!
De volgende ochtend heeft het geregend, en zijn we blij dat we dit keer niet met de tent onderweg zijn. Wij slapen boven, en kunnen Renée vanuit ons bed gezellig nog even bij ons nemen voordat we de onderbouw omtoveren tot living.

Douchehaakje

Slimme oplossingen hoeven niet veel geld te kosten of veel plaats in te nemen. Met een klein haakje bevestigen we onze doucheslang aan het dak van onze tent, zodat we ons niet telkens moeten bukken.

Mosselen met Duvel

Omdat een ziek kindje best wel vermoeiend is, houden we het overdag bewust heel rustig. Onze activiteiten beperken zich in grote lijnen tot zwemmen (in het zwembad en de rivier), wandelen en lekker eten natuurlijk. Zoals mosselen met zomerduvel; moet je beslist eens proberen. We hebben ook onze fietsen bij, en dus ga ik met de fiets pizza’s halen in het dorp.Onze laatste avond in de Ardèche is er in een villa bovenop de berg een trouwfeest dat doorgaat tot in de late uurtjes. Tot 5 uur klinkt er muziek, en dankzij de akoestiek in het dal kan heel de camping meegenieten. Renée slaapt hier gelukkig doorheen, maar dat kan van ons niet gezegd worden.

Toplocatie aan de rivier La Loue

Etappe 3: Saint-Martin-d'Ardèche -> Ounans

Van de Ardèche gaat het naar de Jura, waar we eveneens verblijven op een Huttopia-camping.

Bootje varen

La Loue is een rustig kabbelend riviertje. Aan de overkant zien we kinderen aan lianen in het water slingeren en regelmatig peddelen er kayakkers voorbij. Met andere woorden, de ideale plaats om onze nieuwe opblaasbare kayak te dopen. Een lekker stukje zalm op de barbecue is de perfecte afsluiter van deze lazy dag.

Gratis nachten

Ook onze laatste slaapplaats, camping Huttopia La Plage Blanche in Ounans, blijkt een schot in de roos. De locatie is prachtig en we vinden een zalig plekje, vlak naast de rivier La Loue. Er is een winkeltje met streekproducten en de mensen zijn bijzonder behulpzaam en vriendelijk. Als ze horen dat we een reportage aan het maken zijn, doen ze ons zelfs de overnachting cadeau!

Grote wasjes, kleine wasjes

Maar één boom in de buurt op je staanplaats? Gebruik dan de luifel van je camper om de wasdraad aan vast te maken.

Huttopia

We ontdekten Huttopia pas vorig jaar, en da’s jammer. Want elke keer we sindsdien op een Huttopia-camping logeren, overtreft het onze verwachtingen. De ligging, vaak aan een rivier, is fantastisch en ook de faciliteiten – zwembad, babybad, broodjesservice, noem maar op – zijn geweldig. De meeste campings liggen in Frankrijk, maar je vindt ze ook al over de grote plas.

Haren in de wind

Met zijn glooiende landschappen leent dit deel van de Jura zich perfect tot een ontspannen fietstochtje. We maken vanuit Ounans een lus van om en bij de 16 kilometer en fietsen onderweg langs Chambley, Germigney en Santans. Stuk voor stuk snoezige dorpjes waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan.

We gaan ons busje missen

Etappe 4: Ounans -> Bertem

Mooie liedjes duren niet lang, en dat geldt helaas ook voor onze knusse roadtrip. Voor je het weet, is het alweer tijd om in te pakken en weer naar huis te rijden.

Even gezellig als thuis

Op onze laatste dag daalt het kwik, waardoor het ’s nachts in onze van tamelijk killig wordt. Gelukkig is dat in de California geen probleem.

We zetten de verwarming aan, zoeken even naar de juiste stand, en in een mum van tijd is het binnen lekker warm. Net alsof we in onze living zitten! Het is zelfs zo aangenaam dat we ’s morgens niet meteen opstaan, maar nog even in bed genieten van ons laatste streepje vakantie.

Dat bed slaapt trouwens echt goed, hebben we dat al verteld? Een wereld van verschil met slapen in onze daktent …

Moe maar gelukkig

Ook deze laatste etappe verloopt erg vlot. Als je reist met een peuter moet je normaal gezien regelmatig stoppen, maar wij kunnen gemakkelijk naar achter kruipen om Renée te entertainen als ze wat ballorig wordt.

Na een rit van een kleine 600 kilometer staan we weer voor ons huisje in Bertem. Uitgerust kan je ons niet echt noemen, na een paar vermoeiende nachten, maar we zijn wel een paar fantastische herinneringen rijker. Met dank aan de knusse cocon van onze California, wiens potentieel we helaas niet ten volle hebben kunnen benutten. Bottom line: onze roadtrip was dan misschien niet zo rock ’n roll als we gepland hadden, maar het was wel reuzegezellig!